svaret.

Många av er där ute har svårt att fatta skillnaden mellan vanliga, billiga schampon ute i affären såsom Ica och dom dyrare frisör-schampona som säljs på salonger. Och det är väldigt invecklat, men den här tjejen beskriver det hela väldigt bra, läs och lär er att köpa rätt produkter, för ert hårs bästa:

"Jag fick frågan i en kommentar nyss och jag kom på mig själv med att jag aldrig riktigt har deklarerat exakt varför man bör välja ett frisörschampo före ett "ica-schampo". Det finns säkert en del här som tror att jag vill att ni skall använda frisörschampo för att det är dyrare, men i längen så är det inte dyrare och ingridienserna har stor betydelse!

Håret behöver bl.a näring, fukt och aminosyror för att det skall se friskt ut. Ett "ica-schampo" innehåller ca 10% utav dessa ämnen medan den andra 90 procenten består av vatten. Jag minns själv hur mycket schampo jag fick ta utav det "billiga" schampot när jag var liten och använde det. Ibland hällde jag i en hel hand för att få håret att kännas rent. Numera använder jag en klick frisörschampo motsvarande knappt en femkrona och håret känns bra efteråt. Ett nytvättat hår av ett bra schampo skall inte kännas glansigt utan ganska strävt. Det är nämligen silikoner i schampot som gör att ett hår känns lent. Dock så känns håret bra igen efter användning av balsam och när det sedan torkat.

Silikonet i ica-schampot  är inte vattenlösligt! Detta innebär att för varje gång håret tvättas med ett silikonschampo så bildas en hinna runt hårstrået. Denna hinna täpper till era stackars strån. Har det gått så här långt så kan inte ens schampot längre tränga in i hårstråna för att tvätta rent, och en inpackning gör varken till eller från. Glöm inte att hinnan även täpper till hårbotten, och konsikvenserna skall vi inte ens prata om. Det enda som kan fungera är om man tvättar håret några gånger med ett bra djuprengörande schampo.

Använder du ett silikonbaserat schampo och provat färga håret och inte kan förstå varför färgen inte blev särskilt bra eller varför den inte sitter så bra så vet du nu varför!!! Dock så öppnar ammoniaken i färgen hårstrået och lägger sig innanför själva hinnan, ofta dock med oönskat resultat.

Ett frisörschampo är dyrare men räcker längre och innehåller alternativa vattenlösliga glansmedel.

Kom ihåg- tvättar du håret med ett billighetsschampo som innehåller silikon så byggs ett oönskat lager utanpå dina hårstrån. Håret blir matt, platt och livlöst. I längden känns den kladdigt som otvättad ull och det blir till sist omöjligt att styla."

There you have it! Så är det bara, och dom märkena som är absolut värst är Sunsilk och Fructis, dom skulle jag aldrig nånsin sätta i mitt hår över huvud taget. Gör ni det, så bryr ni er inte om ert hår, då skulle ni lika bra kunna tappa allt håret utan att bry er. Så ta hand om ert hår, för dessa produkterna (bland annat, det är inga schampon ute i affären jag skulle rekommendera direkt...) är hårförstörare!

image223     


image224
USCH! Jag mår illa av dessa fula, och äckliga produkterna! :@

Kommentarer
Postat av: Anonym

what happened to the english translation?
xxx

2008-05-06 @ 20:24:33
Postat av: Marita

Du får gärna hänvisa till min blogg om du använder dig utav mina texter!

Och så svaret på din fråga: Vart går du? På gymnasienivå eller? Jag rekommenderar inte att göra det hemma. Kanske om du har riktig frisörblekning? Fråga din lärare hur du gör!

2008-05-07 @ 15:59:31
URL: http://frisortips.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0